Od 1 czerwca 2024 roku weryfikujemy czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony. Celem tej weryfikacji jest zapobieganie oszustwom oraz ochrona przed kradzieżą tożsamości.
Gdzie i jak możesz zastrzec numer PESEL i cofnąć zastrzeżenie?
- na stronie gov.pl
- w urzędzie gminy lub miasta
- w aplikacji mObywatel
W jakich sytuacjach będziemy weryfikować czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony?
- przed zawarciem umowy o kredyt, ROR, rachunek oszczędnościowy, leasing, udostępnieniem usług bankowości elektronicznej
- w przypadku wypłaty gotówki w placówce bankowej, gdy wysokość wypłaty lub suma wypłat danego dnia przekroczy 3-krotność płacy minimalnej (obecnie jest to kwota 12.726 zł, a od 1 lipca br. będzie to kwota 12.900 zł)
Kogo PESEL będziemy weryfikować?
- konsumenta
- osoby pełnoletniej
- właściciela rachunku, współwłaściciela rachunku, wnioskodawcy, współwnioskodawcy
Weryfikacji numeru PESEL nie podlegają:
- zawieranie umów o otwarcie lokaty
- wypłaty z bankomatów oraz przelewy
- klienci wnioskujący o produkty firmowe
- wypłaty z kont firmowych
- poręczyciel, osoba małoletnia, przedstawiciel ustawowy
Pamiętaj o tym, że:
- każda osoba pełnoletnia, która ma numer PESEL, może go zastrzec
- zastrzeżenie PESEL można w każdej chwili wycofać terminowo (na określony czas) lub bezterminowo, a kiedy to zrobisz, to możesz ponownie zastrzec swój PESEL nie wcześniej niż po 30 minutach
- zarówno zastrzeżenie PESEL jak i jego wycofanie są bezpłatne, niezależnie od czasu i liczby dokonanych zmian
- osoba, która zastrzegła PESEL nadal może np. zrealizować receptę, pójść do lekarza, kupić bilety lotnicze, załatwić sprawę w urzędzie, głosować w wyborach – we każdym z tych przypadków nie ma obowiązku sprawdzania czy numer PESEL jest zastrzeżony
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości
Więcej informacji na stronie gov.pl