Zastrzeganie i weryfikacja numeru PESEL

Od 1 czerwca 2024 roku weryfikujemy czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony. Celem tej weryfikacji jest zapobieganie oszustwom oraz ochrona przed kradzieżą tożsamości.

Gdzie i jak możesz zastrzec numer PESEL i cofnąć zastrzeżenie?

  • na stronie gov.pl
  • w urzędzie gminy lub miasta
  • w aplikacji mObywatel

W jakich sytuacjach będziemy weryfikować czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony?

  • przed zawarciem umowy o kredyt, ROR, rachunek oszczędnościowy, leasing, udostępnieniem usług bankowości elektronicznej
  • w przypadku wypłaty gotówki w placówce bankowej, gdy wysokość wypłaty lub suma wypłat danego dnia przekroczy 3-krotność płacy minimalnej (obecnie jest to kwota 12.726 zł, a od 1 lipca br. będzie to kwota 12.900 zł)

Kogo PESEL będziemy weryfikować?

  • konsumenta
  • osoby pełnoletniej
  • właściciela rachunku, współwłaściciela rachunku, wnioskodawcy, współwnioskodawcy

Weryfikacji numeru PESEL nie podlegają:

  • zawieranie umów o otwarcie lokaty
  • wypłaty z bankomatów oraz przelewy
  • klienci wnioskujący o produkty firmowe
  • wypłaty z kont firmowych
  • poręczyciel, osoba małoletnia, przedstawiciel ustawowy

Pamiętaj o tym, że:

  • każda osoba pełnoletnia, która ma numer PESEL, może go zastrzec
  • zastrzeżenie PESEL można w każdej chwili wycofać terminowo (na określony czas) lub bezterminowo, a kiedy to zrobisz, to możesz ponownie zastrzec swój PESEL nie wcześniej niż po 30 minutach
  • zarówno zastrzeżenie PESEL jak i jego wycofanie są bezpłatne, niezależnie od czasu i liczby dokonanych zmian
  • osoba, która zastrzegła PESEL nadal może np. zrealizować receptę, pójść do lekarza, kupić bilety lotnicze, załatwić sprawę w urzędzie, głosować w wyborach – we każdym z tych przypadków nie ma obowiązku sprawdzania czy numer PESEL jest zastrzeżony

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości

Więcej informacji na stronie gov.pl