
Bezpieczna bankowość internetowa
Dobre rady dla klientów korzystających z bankowości internetowej:
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej z linku, który przyszedł do Ciebie mailem lub SMS-em, ani poprzez link z wyszukiwarki. Wpisuj adres strony logowania https://ebank.nbs-rakoniewice.pl ręcznie lub korzystaj z przycisku logowania na oficjalnej stronie banku https://nbs-rakoniewice.pl
- Nigdy nie podawaj swoich danych osobowych oraz swojego loginu i hasła bankowego na niezaufanych stronach internetowych.
- Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, oraz ważność ich certyfikatów.
- Zadbaj o bezpieczne hasła – skomplikowane, unikatowe i trudne do odgadnięcia przez postronne osoby.
- Nie używaj tego samego hasła do różnych kont.
- Nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze.
- Cyklicznie zmieniaj hasła logowania do bankowości internetowej.
- Login i hasło do bankowości oraz numery kart to dane, powinny być znane tylko Tobie. Nigdy nie podawaj ich innym.
- Nie loguj się przez publiczną, niezabezpieczoną sieć wi-fi lub hotspot do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej.
- Nie loguj się do bankowości na urządzeniach publicznie dostępnych, np. w kafejkach czy w hotelach.
- Pamiętaj, aby po każdej sesji wylogować się z bankowości internetowej.
- Ustaw bezpieczne limity operacji dla przelewów, płatności kartami i wypłat gotówki.
- Pamiętaj:
- Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim Bankiem Spółdzielczym lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
- • 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora)
Bezpieczny komputer i telefon
Dobre rady dla klientów korzystających z komputera i telefonu:
- Regularnie aktualizuj oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy)
- Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym/antymalware
- Nie instaluj na komputerze i smartfonie oprogramowania z nieznanych źródeł
- Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (np. pendrive) do swojego komputera, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa. Podobnie z podłączaniem telefonu do komputera
- Pobieraj aplikację mobilną banku i jej aktualizacje wyłącznie z autoryzowanych sklepów: Google Play i App Store
- Zawsze blokuj dostęp do telefonu i komputera. Zabezpiecz telefon hasłem, wzorem, odciskiem palca lub FaceID
- W razie utraty karty lub telefonu z aktywną aplikacją – od razu je zablokuj. Kartę możesz zablokować przez bankowość internetową lub mobilną, a aplikację przez infolinię banku
- Pamiętaj:
- Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim Bankiem Spółdzielczym lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
- • 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora)
Bezpieczne kontakty
Dobre rady dla klientów bankujących przez internet i telefon:
- Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Zanim zrobisz to, do czego Cię namawia, skontaktuj się z biurem obsługi klienta firmy, która ją wysłała.
- Nie otwieraj załączników w niespodziewanych mailach, jeśli nie wiesz co może w nich być.
- Nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości.
- Dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji.
- Jeżeli dzwoni do Ciebie przedstawiciel banku, ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie. Potem samodzielnie zadzwoń na naszą infolinię
- Nie przekazuj kodu BLIK nikomu, nawet znajomemu.
- Kupujesz w nowym sklepie? Poszukaj opinii na jego temat (z różnych źródeł) i sprawdź czy adres sklepu na pasku przeglądarki jest zgodny z nazwą sklepu.
- Chroń dane swojej karty: jej numer, kod CVV, datę ważności. Nie udostępniaj ich nikomu!
- Nie podawaj PIN-u do karty podczas zakupów w internecie. Do potwierdzenia transakcji kartą w internecie nigdy nie jest wymagane podanie PIN-u.
- Jeśli płacisz kartą płatniczą w sklepie internetowym, który obsługuje 3D Secure, wymagane może być dodatkowe potwierdzenie transakcji. Takie zakupy potwierdzisz na dwa sposoby: w aplikacji mobilnej SGB Mobile lub przez udzielenie odpowiedzi na pytanie weryfikacyjne oraz podanie hasła 3D Secure
(jednorazowego kodu SMS), które otrzymasz na numer telefonu komórkowego podany przez Ciebie do kontaktu w Twoim Banku. Dowiedz się więcej o 3D Secure. - Jeśli sprzedajesz coś przez platformę zakupową (np. OLX, Vinted, Allegro Lokalnie), a zainteresowana osoba kontaktuje się z Tobą np. przez komunikator WhatsApp i przesyła link do strony, na której masz podać dane karty płatniczej lub kod BLIK – nie rób tego. Najlepiej w ogóle nie wchodź w link.
- Pamiętaj:
- Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim Bankiem Spółdzielczym lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
- • 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
- • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgodna z taryfą operatora)
Bezpieczne hasła
Hasła logowania ciągle nie mają konkurencji w zastosowaniu, ale też są najbardziej narażone na „złamanie”. Stosując odpowiednie zasady, hasła mogą stanowić wysoki poziom zabezpieczenia danych i środków.
- Nie buduj hasła o popularne wyrazy, imiona, nazwy zwierząt domowych, daty urodzin, NIP, Pesel
- Hasło musi się różnić od identyfikatora użytkownika
- Zwiększ siłę budowanego hasła stosując wielkie i małe litery oraz cyfry
- Zastąp część liter znakami specjalnymi np.: a->@, S->$
- Jeśli masz ulubiony cytat, wiersz, zdanie – zbuduj hasło z pierwszych liter np. Wlazł kotek na płotek –WlaKoNaP
- Dbaj o poufność swojego hasła
- Nigdy nie udostępniaj swojego hasła nikomu innemu
- Nie stosuj tego samego hasła do różnych systemów
- Nie przechowuj hasła na komputerze lub kartce
- Zmieniaj hasło regularnie np. co 30, 50 dni
- Pamiętaj:
- Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość lub nie działa tak jak powinno, jak najszybciej skontaktuj się ze swoim Bankiem Spółdzielczym lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
- • 800 888 888
- • +48 22 515 31 50 (połączenie z zagranicy)